2024: 9 waardevolle blogs over omgevingscommunicatie
Is het alweer december? Nu al?! De “het is jaar is voorbijgevlogen” wordt inmiddels een traditie, ieder jaar is het weer zo. Een goed teken, want dat betekent dat ik mooie dingen deed met leuke mensen! In 2024 werkte ik weer – of nog steeds – voor leuke opdrachtgevers en met hele fijne mensen samen. Het woord ‘project’ kreeg dit jaar een andere lading: de e-learning die ik samen met Bouwgenie ontwikkel is ook een project, zij het van heel andere aard dan de bouwprojecten waar ik me doorgaans mee bezighoud. En dan heb ik het nog niet eens over mijn privéproject: thuis, waar momenteel een babykamer wordt ingericht 😉
Dit jaar kwamen er weer veel blogs online over omgevingscommunicatie, zowel als het gaat om strategische keuzes als om praktische invulling. Daar ga ik volgend jaar lekker mee door. Laat gerust wat je hier terug wilt zien! Heb je dit jaar wat updates gemist? Geen zorgen, in deze blog vind je de 9 waardevolle blogs over omgevingscommunicatie op een rij.
11 Onmisbare tools voor omgevingscommunicatie (en omgevingsmanagement)
Als adviseur omgevingscommunicatie heb ik met veel te maken. Veel doelgroepen, belangen, boodschappen, collega’s, deadlines onderwerpen en disciplines. Alles bij elkaar een berg informatie die helpt om de schakel tussen de projectomgeving (buiten) en de projectorganisatie (binnen) te zijn. Maar hoe houd je al die informatie overzichtelijk bij elkaar? En hoe voer je met elkaar het communicatieplan op een slimme en efficiënte manier uit? In deze blog 👇🏼 vind je elf – in mijn ogen – onmisbare tools voor omgevingscommunicatie. Deze tools zijn zowel voor de opdrachtgevers- als de opdrachtnemerszijde (liefst gezamenlijk!) interessant.
Het bouwhek als communicatiemiddel
Bouwprojecten hebben impact op hun omgeving. Helemaal als het om grote projecten gaat in drukbevolkt binnenstedelijk gebied. Geluid, stof, licht, uitzichtbeperking: het hoort bij de bouwplaats, maar is niet perse prettig voor de omgeving.
Buren (omwonenden of ondernemers) die tegen de bouwhekken aankijken, weggebruikers die om de bouwplaats manoeuvreren, voorbijgangers die zich afvragen wat er allemaal gebeurt. Leefbaarheid op en rond de bouwplaats is dan ook een belangrijk aandachtspunt. Je kunt de beleving van je project verbeteren door na te denken over de inrichting van je bouwplaats. Maar ook door je bouwhekken of -schuttingen in te zetten als communicatiemiddel. Manieren om je bouwhek als communicatiemiddel in te zetten, vind je – inclusief voorbeelden – in deze blog👇🏼
Hoe dragen foto’s en video’s bij aan de positieve beleving van je project?
Bouwprojecten trekken, zeker in binnenstedelijk gebied, de aandacht. Er zijn veel mensen die de bouwprojecten in hun buurt met interesse volgen. Bijvoorbeeld omdat ze geïnteresseerd zijn in de bouw, de werkzaamheden indrukwekkend vinden of omdat ze hinder ervaren. Ik schreef al eerder dat goede communicatie over een bouwproject belangrijk is in het kader van verwachtingen managen. Daarnaast kan communicatie bijdragen aan de positieve beleving van je bouwproject. En daarmee aan bouwen zonder gedoe. Foto’s en video’s (maar ook webcam’s!) zijn daar een mooi voorbeeld van. Waarom? Hoe pak je het aan? Je leest het hier👇🏼
Wie is afzender van de communicatie als er meerdere partijen betrokken zijn bij een project?
Bij de meeste bouwprojecten zijn meerdere partijen betrokken. Naast de opdrachtgever en de opdrachtnemer (aannemer) zijn – zeker in grotere projecten – ook de gemeente(n), provincie(s) en soms zelfs waterschappen en landelijke overheden een projectpartner. Daarnaast hebben opdrachtgever (projectcommunicatie) en opdrachtnemer (bouw- en hindercommunicatie) verschillende verantwoordelijkheden en rollen als het gaat om de communicatie met de omgeving. Wie is dan afzender van de communicatie? Hoe voorkom je verwarring in de omgeving? En hoe ga je om met al die betrokken partijen? Je leest het hier👇🏼
“Wat kost communicatie voor een bouwproject?”
“Wat kost communicatie voor een bouwproject?” is één van de vragen die het vaakst en vroegst in het proces gesteld wordt. Wat communicatie precies kost, hangt van heel veel dingen af. Veel wordt bepaald in het voortraject en vastgelegd in een communicatieplan, dat weer voortborduurt op een projectplan. Daarnaast spelen we met communicatie ook in op de actualiteit van een project, wat maakt dat niet alles vooraf te begroten is.
Toch begrijp ik dat je als projectmanager of -directeur graag wilt weten waar je rekening mee moet houden, of je nu aan de opdrachtgevers- of opdrachtnemerskant zit. In deze blog licht ik de kosten voor communicatie toe én geef ik (hopelijk) je stof tot nadenken. Want wat kost het als je niets aan communicatie doet?
Wanneer begin je met omgevingscommunicatie?
Een tijdje geleden stelde een projectmanager me de vraag wanneer je begint met omgevingscommunicatie voor een bouw- of infraproject. Wat mij betreft is het antwoord ‘zo vroeg mogelijk’: in het voortraject, ontwerpfase.
Er is dan voldoende tijd om de projectomgeving te onderzoeken, te laten participeren, een relatie op te bouwen en elkaar over en weer te leren kennen.
Welke kernwaarden vormen de basis van de communicatie met jouw projectomgeving?
Voordat je daadwerkelijk gaat communiceren met je projectomgeving, is het belangrijk om na te denken wat je met omgevingscommunicatie wilt bereiken, met wie je communiceert en hoé je die communicatie aanpakt. Allemaal onderwerpen die terugkomen in een strategisch communicatieplan. Onderdeel van de communicatiestrategie zijn de waarden die je hanteert als uitgangspunt voor ál je communicatie (en die voort borduren op de projectwaarden). De kernwaarden voor omgevingscommunicatie die in mijn ogen voor ieder bouw- of infraproject moeten gelden (in willekeurige volgorde), vind je in deze blog👇🏼
Communicatie als risicomanagement
Wie binnenstedelijk bouwt, heeft impact op de directe omgeving: een breed scala aan stakeholders en doelgroepen, ieder met hun eigen belangen en verwachtingen. Door te bouwen aan een goede relatie met je projectomgeving, met elkaar te zoeken naar het gezamenlijke belang en de verwachtingen te managen door open en eerlijk te communiceren, kun je als projectorganisatie voorkomen dat de omgeving een negatieve invloed heeft op je project. Denk aan bezwaren en beroepen, vertraging, vervelende publiciteit, veiligheidsissues en faalkosten. Daarmee is omgevingscommunicatie – net als omgevingsmanagement – een belangrijke risicobeheersmaatregel in een bouwproject.
Het belang van een goede relatie met je projectomgeving: “Er samen een succes van maken”
Dat bouwprojecten soms net een toeristische attractie zijn, hoef je Remco Jacobs niet uit te leggen. Als projectmanager van verschillende grote bouw- en infraprojecten realiseert hij zich goed wat de impact van projecten op de omgeving is. “Als bouwproject ben je te gast in een bestaande omgeving, waarin je veel overlast veroorzaakt. Tegelijkertijd wek je ook nieuwsgierigheid op,” vertelt Remco. Hoe ga je daar als projectorganisatie mee om? En wat levert een goede relatie met je projectomgeving op?
“Een goede relatie met je omgeving zorgt voor trots binnen het projectteam, de betrokken partijen en de hele branche,” is Remco van mening. En dus zijn een omgevingsmanager en communicatiemanager standaard onderdeel van zijn projectteam.
Nog niet genoeg gelezen?
Dit is de laatste blog voor 2024. Ik hoop dat je veel inspiratie opdeed en een hoop wijzer bent geworden? Wil je zelf aan de slag met omgevingscommunicatie en zoek je meer strategische achtergrond en praktische handvatten om hier op jouw project mee aan de slag te gaan? Houd onze kanalen dan in de gaten komende weken, dan weet je als eerste wanneer de e-learning online komt! Waar wil je volgend jaar mee over wilt weten, wat wil je graag terugzien op deze website? Of waar wil je live over sparren? Laat je wensen en ideeën hieronder achter of neem contact met ons op!
Ik wens je alvast hele fijne feestdagen toe en tot in 2025!
Geef een reactie