6 voordelen van een aparte projecthuisstijl

6 voordelen van een aparte projecthuisstijl

Voordat je voor het eerst met je project naar buiten treedt, is het belangrijk om na te denken hoe je gaat communiceren: wat wordt je communicatiestrategie, met wie communiceer je en met welk doel? Maar ook: uit welke naam communiceer je, hoe presenteer je project visueel, hoe zorg je voor herkenbaarheid en welke toon (tone of voice) hanteer je? Bij grote, impactvolle bouw- of infraprojecten kan het een goed idee zijn om een aparte projecthuisstijl te hanteren. In deze blog vind je 6 voordelen van een aparte projecthuisstijl.

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is een visuele presentatie van – in dit geval – een bouwproject. Die presentatie bestaat uit onder andere een logo, beeldmerk, lettertype en kleurenpalet, aangevuld met bijvoorbeeld een specifieke fotografiestijl. Het zijn elementen die in iedere uiting over het project terugkomen, zoals de website, posters, flyers, bouwborden of sociale media. Een goede huisstijl weerspiegelt wie je bent als project/waar je voor staat en draagt bij aan je merk-, project- of bedrijfsidentiteit.

Voordelen van een aparte projecthuisstijl

Een projecthuisstijl biedt veel voordelen, zeker voor grote, langdurige en impactvolle projecten en is daarmee een investering die je zeker terugverdient.

De voordelen:

  1. Herkenbaarheid: met een huisstijl speciaal voor jouw project zorg je ervoor dat al je communicatie herkenbaar is en dat er geen verwarring ontstaat waar de brief, advertentie of BouwApp-update over gaat.
  2. Afzenderschap: bouwprojecten zijn altijd een samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, waar ieder zijn eigen rol en verantwoordelijkheid heeft, ook als het gaat om de communicatie met de omgeving. Daarnaast werk je in projecten vaak samen met verschillende overheden en wellicht nog andere partijen. Met een projecthuisstijl heb je een duidelijke afzender – namelijk: het project -, laat je zien dat het project een samenwerking is en voorkom je verwarring omdat je vanuit verschillende partijen over hetzelfde project communiceert (of een enorme lijst aan organisatielogo’s).
  3. Consistentie: met een projecthuisstijl zorg je voor een consistente uitstraling van al je uitingen.
  4. Professionaliteit: een consistente, doordachte huisstijl zorgt voor een professionele uitstraling. En wie dat goed regelt, zal al zijn zaakjes binnen het project wel goed op orde hebben toch?
  5. Blanco start: een projecthuisstijl staat visueel los van de betrokken organisaties. Zo zorg je als project voor een blanco start, zonder de eventuele (voor)oordelen en negatieve associaties over die organisaties. Zo start je vanaf 0 aan de opbouw van duurzame relaties in je projectomgeving.
  6. Imago: al het bovenstaande draagt bij aan een positief (positiever) imago en verhoogt de betrokkenheid bij jouw project.

Voorwaarden en aandachtspunten

Allereerst: ga niet zelf zitten knutselen in Paint of Photoshop, maar schakel een professionele vormgever of grafisch ontwerper in om de huisstijl en bijbehorende middelen te ontwikkelen. Een vormgever is niet alleen technisch handig, maar denkt ook met je mee over de juiste vorm, stijl, toon, kleuren, vormen etc. Oftewel: een vormgever of ontwerper vertaalt jouw projectidentiteit en waarden naar een passende, professionele en herkenbare huisstijl. Ken je zelf geen vormgevers? Ik breng je graag in contact met vormgevers en ontwerpers die niet alleen goede huisstijlen ontwikkelen, maar ook affiniteit met de sector hebben.

Daarnaast: als projectorganisatie werk je vaak in het publieke domein. Houd rekening met de toegankelijkheid van al je communicatie, en dus ook van je huisstijl. Zorg dat deze door iedereen op de juiste manier gezien wordt, ook als iemand bijvoorbeeld slechtziend of kleurenblind is of minder contrast ziet. Vanaf 2025 is dat voor (semi)overheidsorganisaties zelfs een vereiste.

Laat je huisstijl vastleggen in een stylesheet of huisstijlhandboek. Zo kunnen ook andere vormgevers die je lopende het project inzet zich aan de huisstijl houden en zo de consistente en professionele uitstraling behouden.

Projecthuisstijl heeft niet altijd toegevoegde waarde

Ondanks alle voordelen die een projecthuisstijl biedt, zijn er ook redenen om juist geen aparte huisstijl te gebruiken. Het ontwikkelen van een huisstijl kost geld, het opbouwen van herkenbaarheid kost tijd. Sommige bouwprojecten duren te kort, hebben vanwege hun ligging weinig impact op de omgeving of zijn zo kleinschalig dat het niet de moeite is om alle effort in een huisstijl te steken.

Altijd nadenken, ook als je geen projecthuisstijl ontwikkelt

Een speciaal ontwikkelde projecthuisstijl draagt onder andere bij aan herkenbaarheid, consistentie, een professionele uitstraling en een duidelijke afzender van de communicatie over je project. Toch voegt een projecthuisstijl niet voor alle bouwprojecten iets toe. Denk ook in dat laatste geval na over een duidelijke afzender en hoe je de andere hierboven genoemde redenen toch kunt waarborgen in je project. Je zult zien: het draagt bij aan een goede relatie met je omgeving en daarmee bouw je soepeler.

Voorbeelden van een aparte projecthuisstijl

De Uithoornlijn heeft een eigen logo en kleurstelling, maar ook de schuine hoeken en lijnen door afbeeldingen horen bij de projecthuisstijl en komen in alle uitingen terug.
WarmtelinQ heeft een herkenbare kleurencombinatie. Ook de gele lijn, die symbool staat voor het warmtetransportnet dat aangelegd wordt, is een terugkerend onderdeel van de huisstijl.
kennisuitwisseling tussen projecten
De kleurencombinatie van Aanpak Ring Zuid komt terug in gedrukte en online middelen, maar bijvoorbeeld ook in de gadgets die gemaakt worden.

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

Gratis inhaakkalender 2024 voor de bouw- en infrasector

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie