9 contentrubrieken voor de bouw

9 contentrubrieken voor de bouw

In de communicatie over jouw bouw- of infraproject maken we onderscheid tussen de noodzakelijke informatie en de ‘extra’ informatie. Noodzakelijke informatie (need-to-know) gaat over het voorkomen van verrassingen. Oftewel, over planning van de werkzaamheden en de bijbehorende hinder: ‘wat betekent dit voor mij als betrokkene?’. Daarnaast kun je de beleving rond je project verbeteren door in te spelen op wat je doelgroepen interesseert en wat zij verder nog willen weten over je project: nice-to-know. Het delen van content op je online kanalen is een manier om meer informatie te delen dan wat men noodzakelijk moét weten en zo bij te dragen aan een positieve(re) beleving, draagvlak en begrip. In deze blog geef ik je 9 contentrubrieken voor de bouw.

Veelgestelde vraag

Een veelgestelde vraag is een goede manier om wat meer achtergrondinformatie te geven. Bijvoorbeeld over gemaakte keuzes en de afwegingen die daarbij horen. Of over het ontwerp, de bouw- of aanlegmethodes, de herinrichting ná je project, de verschillende projectfases, de manieren waarop inspraak mogelijk is, de maatregelen die je neemt om hinder voor de omgeving te beperken of waarom de planning is zoals hij is.

Interview

Wanneer een vakinhoudelijk expert uitleg geeft over zijn vakgebied of een onderdeel daarvan, zal je doelgroep daar veel positieve waarde aan hechten. Interviews zijn een goede manier om de bouwers een gezicht te geven. Dat maakt de bouw menselijk en zorgt ervoor dat mensen meer verbondenheid voelen. En dat maakt mopperen net wat lastiger.

Maandelijkse vooruitblik

Een maandelijkse vooruitblik is een gemakkelijke manier om geïnteresseerden mee te nemen in wat er op de planning staat aan werkzaamheden en wat dat voor de omgeving betekent. Alles staat overzichtelijk bij elkaar en op basis van de zeswekenplanning heb je dit artikel zo gemaakt. Mijn ervaring is dat lokale media deze terugkerende content vaak overnemen, dus zo bereik je makkelijk een grote doelgroep.

Foto- of video-update

Met beeld kun je heel gemakkelijk de voortgang van je project laten zien en een kijkje achter de schermen geven. Het spreekt veel mensen aan en maakt dingen vaak duidelijker dan een (vaak technisch) verhaal. Je kunt een fotograaf of videograaf periodiek op pad sturen. Maar je kunt ook gebruik maken van de mensen die toch al op de bouwplaats komen. Zo ken ik wat opzichters die bijna dagelijks de voortgang vastleggen en graag willen helpen om het verhaal naar buiten te vertellen. Of wat denk je van omgevingsmanagers die periodiek vloggen over het project?

Mensen in het zonnetje

Bouwen is mensenwerk en bij ieder project zijn veel mensen betrokken, zowel binnen de bouwhekken als daarbuiten. Laat medewerkers van je project vertellen wat hun rol in het project is of vraag omwonenden, ondernemers, gebruikers of andere stakeholders te vertellen hoe zij met het project te maken hebben of wat ze ervan vinden. Door personen in het zonnetje te zetten voelen mensen (intern en extern) zich meer betrokken. Ook zal de omgeving zich positiever uiten over je project omdat ze “Jan” een beetje kennen en “hij zo hard werkt om het fietspad snel te herstellen”.

Feiten en cijfers

Feiten en cijfers over een project doen het altijd goed. Afstanden, groottes, hoeveelheden, ze maken de bouw tastbaar en spreken mensen aan. Plak overigens niet zomaar een lijstje cijfers op je website, maar denk eens aan bijvoorbeeld een infographic. Ook leuk om feiten en cijfers te koppelen aan speciale werkzaamheden of bijzondere machines en hun werking. Bij de Uithoornlijn maakten we bijvoorbeeld een infographic over het inhijsen van een viaduct, voor Swietelsky maakten we er een over een bijzondere werktrein.

Uitdagingen

Neem je omgeving eens mee in de uitdagingen die je als project tegenkomt. Bijvoorbeeld de lastige markt, de zoektocht naar schaars personeel, het uitblijven van leveringen, de grondstoffenschaarste, verschillende maatschappelijke thema’s of de zoektocht naar duurzaamheidsoplossingen. Maar ook de invloed van de seizoenen op je project, verbouwen met de winkel open en wat dat betekent voor een project, het afsluiten van drukke verkeersknooppunten en wat daarbij komt kijken is interessant. Hoewel het voor jou wellicht allemaal vanzelfsprekend is, hebben veel mensen geen idee wat er allemaal bij een bouwproject komt kijken. En dat inzicht zorgt voor meer begrip van je omgeving.

Inhakers

Je kunt het zo gek niet bedenken, of er is ergens een ‘feestdag’ voor bedacht. Ook aan de bouw zijn er verschillende dagen waar je iets interessants mee kunt als project. Denk bijvoorbeeld aan de dag van de duurzaamheid, week van de Techniek, dag van de circulariteit, week van de mobiliteit, dag van de bouw, dag van de veiligheid, burendag, Girl’s Day of complimentendag. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden ????.

Mijlpalen en nieuws

Hoe groot of hoe klein ook, successen moet je vieren. En delen. Om je omgeving mee te nemen in de voortgang van het project, is het de moeite waard om regelmatig nieuws te delen. Een combinatie van tekst en beeld doet het altijd goed. Bijkomend voordeel: lokale en regionale media zijn vaak op zoek naar nieuws, en als ze jouw nieuws overnemen heb je ineens een veel groter bereik.

Aandachtspunten voor de terugkerende contentrubrieken

Voordat je in de pen klimt is het handig om een paar dingen in gedachten te houden. Kijk bijvoorbeeld niet alleen naar wat jíj wilt vertellen over je project, maar vooral naar wat de omgeving wil weten. Dat kan betekenen dat je qua onderwerp inspeelt op de behoeftes in de omgeving, of dat je de vorm of timing aanpast. Houd er ook rekening mee dat veel mensen via hun smartphone een website en sociale media bekijken. En dat mensen informatie rond je project graag gevisualiseerd zien. Combineer tekst dus met beeld.

Met de juiste content kun je mensen meenemen in de positieve en minder positieve dingen rond je project. Door heel open en eerlijk te zijn en wat meer achtergrond te delen, kun jij bijdragen aan begrip voor je werkzaamheden en de hinder die daarbij hoort. En daar kunnen deze 9 terugkerende contentrubrieken voor de bouw zeker bij helpen. Veel succes!

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

Gratis inhaakkalender 2024 voor de bouw- en infrasector

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie