Media rondleiden op je project, doen of niet?
Gisteren leidde ik samen met een woordvoerder verschillende media rond op het WarmtelinQ-pompstation in Delft. De programmamanager WarmtelinQ en de projectmanager van aannemer Visser & Smit Hanab gaven een toelichting op het project, het doel van het pompstation en de voortgang van de bouw. Natuurlijk namen we de journalisten ook mee het pompstation in. Bij bijna ieder project popt de vraag op of het slim is om media uit te nodigen op de bouwplaats. Zonder twijfel: ja!
3 redenen om media uit te nodigen
- Transparantie is in mijn ogen een hele belangrijke kernwaarde in de communicatie over je project. Je project is immers zichtbaar in de openbare ruimte en daarbij draagt transparantie bij aan je toegankelijkheid, betrouwbaarheid en publieke verantwoording.
- Via media kun je mensen bereiken die jij met je eigen projectkanalen niet bereikt. Zeker handig als je omgeving iets van jouw project merkt (en dat is eigenlijk altijd!).
- En als laatste: als je media niet uitnodigt, kunnen ze toch over je publiceren. Door media uit te nodigen heb je in ieder geval de kans om zelf jouw projectverhaal te vertellen: open, eerlijk, empathisch en realistisch.
En de opbrengst? Artikelen in het AD Haagsche Courant en bij Omroep Delft en een video bij Omroep West.