Bouwen
zonder
gedoe

Search
Close this search box.

Aan de slag met de communicatie voor de Maaslijn

Aan de slag met de bouw- en hindercommunicatie voor de Maaslijn

Een van de drukste regionale spoorlijnen van Nederland is de Maaslijn: een spoorverbinding van zo’n 88 kilometer tussen Nijmegen en Roermond. Omdat het spoor overal – behalve bij de stations – enkelsporig is, kunnen treinen elkaar niet passeren. Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst een betrouwbare dienstregeling gereden kan worden, wordt de spoorlijn aangepast. Swietelsky Rail Benelux voert dit project uit in opdracht van ProRail. Db-m is verantwoordelijk voor de omgevingscommunicatie aan de opdrachtnemerszijde.

Het project ‘opwaardering Maaslijn’

De spoorlijn wordt op verschillende onderdelen vernieuwd. Het hele traject tussen Nijmegen en Roermond wordt voorzien van bovenleiding en onderstations. Op vier plekken komen passeersporen: bij Cuijk, Boxmeer, Venray en Reuver. Daarnaast worden overwegen verbeterd en vinden er (spoor)aanpassingen plaats zodat de snelheid van de treinen van 100 naar 140 kilometer per uur kan. Op enkele stations worden de perrons verlengd en op de juiste hoogte gebracht. Eind 2023 heeft ProRail het project gegund aan Swietelsky Rail Benelux, naar verwachting start de uitvoering in 2025 en zijn alle werkzaamheden eind 2027 gereed. Vanaf dat moment rijden er elektrische treinen op de Maaslijn.

Diverse stakeholders en belangen

De Maaslijn loopt door maar liefst negen gemeenten. In het binnenstedelijk gebied is de impact van de spoorwerkzaamheden op de omgeving groot. Het project kent een breed scala aan stakeholders en doelgroepen en diverse belangen waar gedurende het project rekening mee wordt gehouden. Omgevingsmanagement en -communicatie zijn dan ook onmisbaar voor dit project (en daarnaast een belangrijk gunningscriterium geweest tijdens de aanbesteding).

‘Oud’ team op een nieuw project

Omdat de samenwerking tussen deze twee disciplines bij de spoorverdubbeling Heerlen-Landgraaf uitstekend verliep, koos Swietelsky ervoor hetzelfde duo opnieuw in te zetten: voor de Maaslijn. Dat is niet alleen heel leuk, maar ook heel efficiënt: we kennen elkaar (en veel collega’s in het team en bij de opdrachtgever) al, weten precies wat we aan elkaar hebben, kijken op dezelfde manier naar de omgeving en hebben aan een half woord genoeg. Allemaal voordelen voor onszelf, het project én de omgeving.

De omgeving kijkt reikhalzend uit naar de opwaardering van de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond, er wordt al tientallen jaren over gesproken. Op het traject rijden nu nog oude dieseltreinen van Arriva, die elkaar niet kunnen passeren. Dat zorgt voor veel vertraging voor de ruim 22.000 forensen en scholieren die dagelijks de lijn gebruiken.

Communicatie voor de Maaslijn

Db-m was vanaf de gunning in 2023 betrokken als communicatiemanager en verantwoordelijk voor de communicatiestrategie. Eerder waren we al onderdeel van het tenderteam. De communicatiestrategie is gericht op voorspelbaarheid voor alle doelgroepen, maatwerk en uiteraard open, eerlijke, duidelijke en tijdige communicatie, in een brede middelenmix.

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie