Je bouwproject een menselijk gezicht geven: 3 redenen en manieren

Je bouwproject een menselijk gezicht geven: 3 redenen en manieren

Een van de kernwaarden die ik erg belangrijk vind in de communicatie met de projectomgeving is ‘menselijk’: empathisch, sensitief, uitnodigend. Door je menselijk op te stellen, hebben omwonenden, ondernemers of weggebruikers geen contact met een organisatie, maar met een persoon. Dat verkleint de afstand, waardoor contact – een gesprek – makkelijker is, er meer begrip en acceptatie is/komt, de toon als vanzelfsprekend vriendelijker wordt en je als project minder klachten ontvangt. En dat betekent: bouwen zonder gedoe met je omgeving. Hoe geef je je project een menselijk karakter? Je vindt 3 manieren en een hoop voorbeelden in deze blog.

Communiceer als mens

Klinkt heel voor de hand liggend, maar ik kom regelmatig klantenservices tegen die een e-mail ondertekenen of de telefoon opnemen met alleen een bedrijfsnaam. Of die op sociale media een bericht afsluiten met initialen. Mijn advies: voeg je voor- en achternaam toe in formele communicatie zoals de telefoon of e-mail en gebruik je voornaam op sociale media of stel het online team voor in de bio. Zo weet de ander in ieder geval met wie hij contact heeft.

Laat collega’s aan het woord

Iedereen weet dat de communicatieadviseur en/of omgevingsmanager de technische informatie uit het project vertaalt naar gewone-mensen-taal en naar buiten toe verspreid. En dat woordvoerder voor de camera vertelt wat een technisch manager of uitvoerder vooraf heeft ingefluisterd. Maar juist door de inhoudelijk experts aan het woord te laten, laat je zien hoeveel expertise er bij een project betrokken is, wie het werk daadwerkelijk uitvoert en bouw je aan vertrouwen. Anderen aan het woord laten kan bij media, maar bijvoorbeeld ook tijdens inloopspreekuren of evenementen of bijvoorbeeld in artikelen voor je website en sociale media.

Maak iedereen fysiek zichtbaar

Op de bouwhekken, je website, sociale media, in de media: laat zien wie daadwerkelijk jouw project realiseren. Geef de bouwvakkers en hun werk een podium met goede fotografie of maak ze onderdeel van een campagne om ondernemers in de omgeving beter vindbaar te maken. Laat de omgevingsmanagers vloggen over het contact met de omgeving en op de bouwplaats, geef de kraanmachinist, veiligheidsman of ontwerpteam een eigen Instagramkanaal of maak een selfiewand van alle betrokkenen (of de omgeving!). Door mensen een gezicht te geven, komen ze dichterbij, stijgt de waardering en wordt de aanpak persoonlijker. En dat maakt mopperen moeilijker, of in ieder geval genuanceerder.

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

Gratis inhaakkalender 2024 voor de bouw- en infrasector

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie