Aan de slag met… een contentkalender

Aan de slag met… een contentkalender

Januari. Een mooie maand om eens vooruit te kijken naar 2018. De bouw- en vastgoedsector is booming, projecten schieten als paddestoelen uit de grond. Jij mag met een aantal mooie maar complexe bouwprojecten aan de slag in 2018. Tevreden kijk je terug op 2017. Onder het genot van een kop koffie zit je wat voor je uit te mijmeren. Wat ga je volgend jaar anders, beter aanpakken? Het valt je op dat je met steeds meer verschillende betrokkenen te maken krijgt in je projecten. Je wilt hen betrekken bij je projecten, met hen in contact blijven. En hen goed, regelmatig en tijdig informeren; over werkzaamheden, mijlpalen, eventuele hinder en allerhande nieuws. Tot nu toe gebeurde dat vooral ongestructureerd en ad hoc. Vervelend, want in jouw ogen ben je dan altijd nét te laat en mis je belangrijke momenten. De oplossing? Een contentkalender!

Voordelen van een content- of social mediakalender

Een contentkalender vloeit voort uit je (online) communicatiestrategie en helpt je om de online berichtgeving over je project (of organisatie) te plannen en organiseren. Deze kalender geeft voor een bepaalde periode weer welke bericht je op welk moment deelt op welk kanaal. Daardoor kun je lijn en structuur aanbrengen in je communicatie, volgend uit je communicatiestrategie, de identiteit en waarden van je project of organisatie. Maar er zijn meer voordelen:

  • Eén keer iets langer brainstormen is effectiever dan het ad hoc bedenken van content. Het zorgt voor rust en overzicht en het bespaart tijd;
  • Iedereen die verantwoordelijk is voor (een deel van) de online content weet wie wat doet en op welk kanaal. Handig als iemand onverwacht afwezig is!
  • Last-minute zoektochten naar inhoud voor je content zijn verleden tijd, je weet immers welke artikelen er aan komen en kunt deze dus tijdig voorbereiden;
  • Ook niet gecommuniceerde momenten behoren tot het verleden, en daarmee ook de klachten van je ‘buren’ over het ontbreken van informatie;
  • Je krijgt meer spreiding (en daardoor meer regelmaat) in je berichten, waardoor ieder bericht maximale aandacht krijgt.

Hoe richt je je contentkalender in?

Maak het niet te ingewikkeld. Een overzicht in Excel werkt prima. Een gedeelde Outlook- of Googleagenda ook. Verdeel je kalender onder in drie categorieën:

  • Moment: week, datum, dag;
  • Onderwerp: inhoud, type bericht, doelgroep en actiehouder;
  • Kanaal: waar deel je het bericht uiteindelijk? Website, intranet, LinkedIn bedrijfspagina, Twitter, Facebook, Instagram etc.

Ik voeg feestdagen, vakanties en inhakers ook vaak toe op mijn contentkalenders. Ook een conceptdatum toevoegen kan handig zijn, bijvoorbeeld als berichten afgestemd of geredigeerd moeten worden.

De inhoud

Als je een basiskalender hebt, kun je deze vullen. Houd daarvoor de bouwplanning bij de hand en zorg dat je weet wanneer belangrijke mijlpalen in het project plaatsvinden. Bedenk vervolgens wát je precies wilt vertellen, en houd daarbij rekening met de doelgroepen aan wie je het vertelt. Als je weet welke berichten je wilt delen, kun je de data en de kanalen er aan koppelen in je kalender.

Zelf vind ik het fijn om een kalender voor een heel jaar te maken, en de globale lijn van momenten en type artikelen alvast uit te stippelen. Vaste rubrieken op vaste momenten zijn ook handig. Afhankelijk van het project of de organisatie brainstorm ik vervolgens voor de concrete invulling per maand of kwartaal. Daardoor ben je flexibel en kun je je content op basis van reacties en statistieken eventueel verbeteren.

Bekijk hier 9 terugkerende contentrubrieken speciaal voor bouw- en infraprojecten

Hoewel een contentkalender je inzicht geeft over welke berichten er aan komen, raad ik je af om berichten al klaar te zetten voor automatische publicatie op het kanaal zelf. Het risico dat werkzaamheden in de praktijk net even anders lopen is erg groot. Of er gebeurt iets op de bouwplaats, waardoor jouw bericht over een aankomende mijlpaal net even niet handig is om te delen. In concept klaarzetten en op verzenden drukken op een geschikt moment kan uiteraard wel!

Veel succes met je eigen contentkalender! En laat het gerust weten als je hulp kunt gebruiken bij de invulling of uitvoering van je kalender, de frequentie van je berichten of je communicatiestrategie!

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

Gratis inhaakkalender 2024 voor de bouw- en infrasector

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie