5 redenen om bouwputtoerisme te faciliteren

Half november was ik, samen met enkele honderden buurtbewoners en andere geïnteresseerden, getuige van het plaatsen van een spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal bij Utrecht en tussen twee bestaande bruggen in. Een complexe klus, die veel aandacht trok. In de media, online én ter plaatse. Bouwputtoerisme is immers een ware hit. Ik zie je voorhoofd fronsen. Bouwputtoerisme?! “Wij willen helemaal geen pottenkijkers.” Fout. Een beetje projectteam faciliteert bouwputtoerisme. En wel hierom:

1. Verhogen van de veiligheid

Ieder bouwproject, groot of klein, heeft veiligheid hoog in het vaandel staan. Opdrachtgevers en aannemers willen – en moeten – een veilige bouwplaats creëren voor hun medewerkers en voor hun omgeving. Omwonenden willen zien wat er in hun achtertuin gebeurt. Zeker bij spectaculaire werkzaamheden als het inschuiven van bruggen of het verplaatsen van meterslange spoordekken in openbaar gebied, nemen ze graag een kijkje. Wie zorgt voor een uitkijkpunt of tribune op een locatie met goed zicht op de werkzaamheden, voorkomt dat iedereen zelf op zoek gaat naar goede zichtlocaties. Dat laatste wil je niet, want voor je het weet wandelen er hele hordes nieuwsgierige burgers over je bouwterrein.

2. Transparante communicatie

Het gemak waarmee je tegenwoordig direct informatie kunt delen via online kanalen en sociale media zorgt ervoor dat jouw projectomgeving van je verwacht dat je snel, eerlijk en transparant bent. Dat betekent dat je je niet meer kunt verschuilen achter hoge bouwschuttingen, daarmee roep je alleen maar vragen op. Transparantie geef je door te vertellen wat je doet, maar beter nog laat je de werkzaamheden zien. Laat je omgeving zelf ervaren hoe complex je werkzaamheden zijn. Dat zorgt doorgaans voor begrip en respect.

3. Maatschappelijke verantwoording

Betrokken (of gierig?) als we zijn, willen we graag weten wat er met ons (belasting)geld gebeurt. Wordt dat niet over de balk gesmeten? Gaan overheidspartijen er wel verantwoord mee om? Geven zij geld aan de juiste dingen uit? Veel bouwprojecten vervullen na oplevering een maatschappelijk belang: ze dringen het woningtekort terug, vergroten de mobiliteit of voorzien in een zorgbehoefte. Door je omgeving uit te nodigen op je project – online of op locatie – kun je laten zien wat jouw maatschappelijke bijdrage is en hoe jouw projectteam verantwoord omgaat met publiek geld.

4. Betrokkenheid en draagvlak creëren

Mensen die ’s nachts wakker liggen van jouw werkzaamheden, kilometers moeten omrijden vanwege jouw omleidingsroutes of de bus in plaats van de trein moeten nemen zijn over het algemeen niet direct blij met jouw bouwproject. Door deze mensen actief te betrekken creëer je draagvlak en begrip voor de hinder die je veroorzaakt. Betrekken kan bijvoorbeeld door ze uit te nodigen voor een rondleiding, een open dag te organiseren of een uitzichtpunt te creëren. In combinatie met een toelichting op de complexiteit van je project en een luisterend oor, ontstaat er begrip voor de werkzaamheden en de bijbehorende hinder. Dat bouwt veel makkelijker, dat verzeker ik je.

5. Iets positiefs terugdoen voor de veroorzaakte hinder

Wie veel hinder veroorzaakt voor zijn projectomgeving wil graag iets positiefs terugdoen. Stel je bouwplaats eens open voor publiek! Daarmee geef je je omgeving de kans om met eigen ogen te zien hoe complex je project is en te begrijpen dat hinder onvermijdelijk is. Je geeft omwonenden, gebruikers, huurders of ondernemers de kans om met jou in gesprek te gaan, en het geeft jou de mogelijkheid om gemaakte keuzes uit te leggen. Dat draagt direct bij aan een positief imago, en het vergroot draagvlak en begrip voor je project. Je zult zien: alle partijen gaan enthousiast en met een positief gevoel naar huis!

Maar hoe dan?

Er zijn veel mogelijkheden op bouwputtoerisme te faciliteren. Je kunt je omgeving uitnodigen op de projectlocatie: organiseer een open dag, geef rondleidingen of richt een (tijdelijk of structureel) uitkijkpunt in. Ik kan me voorstellen dat de mogelijkheden daartoe er niet structureel zijn. Met alle digitale middelen van tegenwoordig kun je ook een webcam plaatsen en de livestream uitzenden via je website. Van datzelfde beeld kun je vrij gemakkelijk timelapsevideo’s maken, waarin je in korte tijd versneld ziet hoe jouw project gerealiseerd wordt. Met luchtfoto’s en dronevideo’s kun je ook goed de voortgang laten zien. Gewone fotografie is ook altijd nog een mogelijkheid. Er zijn verschillende goede fotografen in Nederland die zich in de bouw gespecialiseerd hebben.

De bouwput communiceert.

Je kunt er niet omheen: de bouwput communiceert. Zie dat als iets positiefs, maak daar gebruik van. Om draagvlak te creëren, openheid van zaken te geven, je maatschappelijk belang zichtbaar te maken en je stakeholders mee te nemen in het bouwproces. Mogelijkheden zijn er in ieder geval genoeg. Mag ik binnenkort een kijkje nemen op jouw project?

 

Headerfoto: Gerrit Serné. Overige foto’s: db-m

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

Gratis inhaakkalender 2024 voor de bouw- en infrasector

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie