School is voor ieder kind, ziek of niet ziek, een belangrijk deel van zijn of haar leven. Het Expertisecentrum Ziek & Onderwijs helpt chronisch of langdurig zieke leerlingen aan passende onderwijsondersteuning. Op school, thuis of in het ziekenhuis. Db-m’s communicatieadviseur Katja hielp het Expertisecentrum met een communicatiestrategie en de implementatie daarvan. Met goede resultaten, aldus Johanneke Mulder, sectormanager bij het Erasmus MC en interim-directeur van Expertisecentrum Ziek & Onderwijs.
“Een complexe omgeving met veel stakeholders.”
Het Expertisecentrum Ziek & Onderwijs is een samenwerking tussen het Sophia Kinderziekenhuis (onderdeel van het Erasmus MC) en de CED-groep (die professionals in het onderwijs adviseert). Het is aangesloten bij Ziezon: het landelijk netwerk van experts op het gebied van onderwijsondersteuning Zieke Leerlingen. Het Expertisecentrum wordt gesubsidieerd door het Ministerie van Onderwijs. Johanneke: “Al met al een complexe omgeving, met veel stakeholders. Daarom zochten we een professional die ons kon helpen met een slimme communicatiestrategie. Zo kwamen we bij Katja.”
Analytisch én praktisch
Op het moment dat Katja begon bij het Expertisecentrum was de website net vernieuwd, maar ontbrak het nog aan een strategie die de stakeholders aan elkaar verbond en in beweging bracht. “Katja is zowel analytisch als praktisch,” vertelt Johanneke. “Katja snapt online en social media en dat heeft ze mooi verwerkt in de communicatiestrategie en in de uitvoering. Daarbij wist ze de juiste kanalen te benutten en balans te houden tussen alle stakeholders en hen waar nodig ook te betrekken in de communicatie.”
Kleur
Dat leidde tot goede resultaten. “We zijn als Expertisecentrum Ziek & Onderwijs online veel zichtbaarder geworden. Dat kunnen we bijvoorbeeld zien doordat we traffic onze website hebben. De content op onze site is ook veel relevanter geworden. Zo schrijven we meer artikelen, geven we onze mening en delen we ervaringsverhalen. Daarmee laten we als Expertisecentrum zien wie we zijn en krijgen we meer kleur.”
Daarbij is niet alleen nagedacht over de inhoud, maar ook over de benadering van de diverse doelgroepen. “Op onze website kunnen verschillende stakeholders snel en makkelijk informatie en visie terugvinden. Er zit namelijk best wat onderscheid in de behoeften van de verschillende doelgroepen. Een ouder zoekt andere informatie dan bijvoorbeeld een leerkracht, medicus of samenwerkingsverband van scholen.
Betrokken
De communicatiestrategie en structuur zijn neergezet door Katja en ze zal nog enige tijd betrokken blijven. Johanneke: “Dankzij deze gestructureerde aanpak kunnen we nu veel zelf doen. Maar Katja kijkt en denkt nog altijd mee en zorgt periodiek voor het nodige onderhoud en advies. Dat werkt prettig. Al met al een fijne samenwerking!”