Tijdens het paasweekend werkten ProRail en haar (onder)aannemers met zo’n 1.350 mensen hard aan de sporen rondom Utrecht Centraal. Op maar liefst zeven locaties werd 81 uur lang aan één stuk door gewerkt. Er is nieuw spoor aangesloten, bekabeling aangesloten op nieuwe bovenleidingsportalen en er is gewerkt aan de beveiliging van het spoor. Ook werden twee speciale hogesnelheidswissels op zijn plek geschoven in de buurt van Utrecht Lunetten.
158.000 kg schoon aan de haak
Vorige week zaterdag schoven de twee hogesnelheidswissels via een speciale ‘glijbaan’ in zo’n twee uur op zijn plek. De wissels – voorafgaand aan het paasweekend al aangevoerd en gemonteerd – zorgen ervoor dat treinen met ‘baanvaksnelheid’, 140 kilometer per uur, door kunnen rijden. Dat zorgt voor een betere doorstroming op het druk bereden spoor. De wissels zijn 128 meter lang en maximaal 5 meter breed. Eén wissel weegt ongeveer 158 ton.
Dive-under in gebruik
Om in de toekomst meer treinen te kunnen laten rijden, vernieuwt ProRail het spoor rond Utrecht Centraal. De sporen worden vernieuwd en in rechte banen gelegd. Ook vernieuwt en verbreed de spoorbeheerder perrons op Utrecht Centraal en komt er een extra perron bij. Ter hoogte van Lunetten kruisen de treinen sinds kort ongelijkvloers; de eerste dive-under is daar afgelopen dinsdag in gebruik genomen.
Wie meer wil weten over dit spoorproject, kijkt op prorail.nl. Dit project is powered bij Katja’s.