Publicatie in C: Meer met minder? Bouw een netwerk!
AkzoNobel is met 34.500 medewerkers een van de grootste bedrijven van Nederland. Toch telt het team dat wereldwijd verantwoordelijk is voor de externe communicatie slechts negen mensen. Diana Abrahams, directeur externe communicatie enpublic affairs, vertelt hoe ze dat met succes organiseert.
AkzoNobel is een innovatieve producent van verf en coatings, bekend van merken als Flexa, Sikkens en International. De leerzaamste ervaringen voor Abrahams waren het nieuws rondom een activistische aandeelhouder en de verkoop van de chemietak. Abrahams: “Nergens leer je hoe je een dergelijke situatie communicatief aanpakt. Je doet het gewoon, met het team dat er op dat moment is.” Dat team bestaat uit twee reputatiemanagers – strategisch adviseurs die ook verantwoordelijk zijn voor woordvoering –, twee managers public affairs, twee adviseurs voor online, een reputatiespecialist en een projectmanager externe projecten. Op dit moment kent het team twee extra leden: een stagiair en een collega die in Indonesië voor AkzoNobel werkte.
“We zijn verantwoordelijk voor het wereldwijde reputatiemanagement. Dat kunnen we natuurlijk niet alleen. Daarom hebben we een netwerk van inhoudelijke experts opgebouwd binnen de organisatie. Wij zijn de experts over hoe je communicatie aanpakt, dus we trainen en faciliteren onze collega’s zodat zij zelf kunnen communiceren”, vertelt Abrahams. “Ik geef mijn team drie doelstellingen mee: stel andere mensen in staat communicatie te doen, streef de juiste prioriteiten na en creëer eigenaarschap.” Abrahams is trots op het hechte team dat wat er ook gebeurt en ondanks de verschillende disciplines samen de schouders eronder zet. Trots op de teamleden die elkaar versterken, van elkaar leren en kritisch op elkaar durven zijn.
Abrahams denkt dat deze faciliterende rol voor meer organisaties die ‘meer met minder’ moeten doen interessant kan zijn. Ze vindt namelijk dat organisaties communicatie geregeld te ingewikkeld maken. Het gevolg is dat de rest van de organisatie de communicatieafdeling ontwijkt. Omdat communicatie te lang duurt, het te gedetailleerd wordt of niet precies is wat iemand zoekt. Haar tips: “Maak communicatie niet groter om te laten zien dat je je vak verstaat. Maak het juist simpel. In taalgebruik, in omvang van communicatieplannen. Kijk buiten jezelf. Wat kun je betekenen voor de ander? Dat is de belangrijkste vraag, daar zit onze kracht.”