Op het spoor tussen Culemborg en Tricht rijden treinen met een aangepaste snelheid omdat de spoorbaan instabiel is. Een stabiele baan is essentieel voor de veiligheid en continuïteit van het spoor. Daarom werkt Swietelsky in opdracht van ProRail aan de spoorvernieuwing op dit baanvak. Over een lengte van circa 4,5 kilometer legt de aannemer onder het spoor een speciale funderingslaag (PSS) aan om de spoorbaan voor de lange termijn te stabiliseren. Db-m is aangetrokken voor het omgevingsmanagement en de communicatie rond het project.
Nieuw spoor
Om de funderingslaag aan te brengen, wordt het hele spoor verwijderd. Swietelsky verplaatst en vervangt kabels en leidingen en zorgt voor een goede afwatering. Ook vernieuwt de aannemer de bovenleiding en de bovenleidingsportalen en vervangt ze ballast, dwarsliggers en spoorstaven. Het spoor wordt vernieuwd met de speciale PM1000, een machine van een kilometer lang die het spoor binnen deze machine volledig vernieuwt. De spoorvernieuwing vindt plaats tussen februari en het najaar van 2022. In deze periode zijn er twee grote buitendienststellingen: van 28 april tot en met 4 mei en van 14 juli tot en met 6 augustus 2022. In de tussengelegen periode vinden voorbereidende werkzaamheden plaats, zoals het inrichten van verschillende bouwdepots.
Omgevingsmanagement
Tijdens deze spoorvernieuwing werken we als Swietelsky nauw samen met opdrachtgever ProRail, en stakeholders als de gemeenten Culemborg en Westbetuwe. Db-m verzorgt het omgevingsmanagement en -communicatie met deze stakeholders en met de omwonenden van dit project.