“Katja, kun jij ons helpen met een social mediaplan?” “We zijn op zoek naar een online communicatiestrategie, welke kanalen zullen we inzetten?” Veel gehoorde vragen. Ik juich het toe dat organisaties nadenken over hoe ze online communicatie in kunnen (of moeten) zetten of verbeteren. Toch krijg ik toch altijd een beetje jeuk van dit soort vragen. Diezelfde organisaties hebben namelijk géén inspraakavondenstrategie. Of een flyerplan. Of een offline communicatiestrategie. Waarom willen ze dan wel een social mediaplan of een online strategie?
Plan van handelen
Je communicatiestrategie is onderdeel van de totale communicatie-aanpak en geeft antwoord op de vraag: ‘hoe pakken wij de communicatie aan?’. Die strategie baseer je op de mensen (doelgroepen) waar je mee wilt communiceren en de doelen die je wilt behalen: waarom ga je communiceren? Vervolgens werk je die strategie verder uit naar wat je concreet gaat doen: communicatiemiddelen en planning (en budget, concrete boodschappen per doelgroep etc.). Ik vind de ‘gouden cirkel’ van Simon Sinek een mooie manier om je strategie uit te werken, of je verhaal te vertellen.
Anno 2018 bestaat een communicatieaanpak – hoop ik! – niet meer uit dikke stapels papier waar je in detail tot in lengte van dagen kunt lezen hoe de communicatie aangepakt wordt, waarom, wanneer en voor wie. Tegenwoordig schrijven wij communicatieprofessionals beknopte en concrete handvatten om richting te geven aan de communicatie. Daaronder hangt vervolgens een korte termijnaanpak, want in het snel veranderende communicatielandschap is het onmogelijk om voor langere tijd te bepalen hoe de strategie is en welke middelen je inzet om je doelen te bereiken. En vervolgens gaan we aan de slag. Soms werkt iets niet, en dan sturen we tussentijds bij, of we stoppen er vroegtijdig mee.
Niet meer het vak van toen
Afgelopen jaren is er veel veranderd in het communicatievak. We kregen – inmiddels toch al een jaar of tien geleden – ineens te maken met smartphones met internet, waardoor iedereen 24/7 online was. Nog langer geleden was daar natuurlijk al het internet ansich. Eens was er Hyves. Toen kwam er Twitter. Facebook. Instagram. Snapchat. De burger werd mondig, verkondigde te pas en te onpas zijn mening, want de kanalen daarvoor lagen binnen handbereik. Zenden werd een dialoog en webcare werd minstens zo belangrijk als telefonische bereikbaarheid. Er kwamen 3D-modellen en virtuele omgevingen. Intern werd extern, en de hele organisatie was ineens woordvoerder. We gingen denken in beelden, in plaats van alleen in tekst.
Als je als organisatie of langdurig project je doelen wilt realiseren, in gesprek wilt komen en blijven met je stakeholders, moét je mee in de technologische ontwikkelingen. Moét je monitoren wat je bereikt met je communicatie-aanpak. Moét je soms nieuwe kanalen opstarten, en oude laten varen. En moét je dus van tijd tot tijd je aanpak bijstellen.
Integrale aanpak
Wat echter níet verandert is het feit dat je communicatie áltijd het beste integraal kunt aanpakken. Eén strategie voor interne en externe communicatie, voor online en offline communicatie, voor live contact en contact via sociale media. Je communicatie-aanpak is altijd een mix van bovenstaande – en andere – aspecten. Online moet standaard onderdeel zijn van die mix. Of worden, als dat nu nog niet het geval is.
Een losse strategie enkel voor online middelen of social media als aanvulling op het bestaande plan, werkt zelden versterkend op het bestaande plan. Online en offline versterken elkaar, net als dat intern en extern elkaar kunnen versterken.
Dus wil je je organisatie of project online profileren? Wil je via social media in gesprek gaan met je doelgroepen? Kijk dan nog eens goed naar je totale communicatiestrategie. Actualiseer hem als dat nodig blijkt, bepaal op basis van je doelen en doelgroepen óf en zo ja wélke middelen en kanalen je het beste in kunt zetten en maak ‘online’ of ‘social’ een geïntegreerd onderdeel van die communicatiestrategie. Heb je daar hulp bij nodig? Dan help ik je uiteraard graag!