Publicatie C: Impact maken als verbinder
Ruim zeshonderd medewerkers telt het bedrijf dat funderingen maakt voor windparken op zee. Toch telt het communicatieteam van Sif Netherlands slechts twee personen: Sanne Geurts en Lois Frahm. Geurts legt als marketing- en communicatiemanager de verbinding tussen het management en de werkvloer en bedient de drie belangrijkste doelgroepen van het bedrijf – klanten, medewerkers en de arbeidsmarkt – met een passende communicatiestrategie en diverse communicatiemiddelen. Frahm is verantwoordelijk voor de online marketing.
Geurts werkt bijna zes jaar met veel plezier bij Sif. Toen ze startte zat Sif in de transitiefase van familiebedrijf naar beursgenoteerd bedrijf. Geurts: “In die periode ontstond de behoefte om de marketing en communicatie te professionaliseren. Vanuit de strategische uitgangspunten, zoals missie en visie, zorgde ik voor een onderscheidende en relevante positionering in de markt en een communicatiefundament waarop we verder konden bouwen.” Ieder jaar stelt ze de plannen bij, dit jaar ligt de focus op arbeidsmarktcommunicatie. “Omdat we maar met zijn tweeën zijn, is het soms een uitdaging om alles op tijd in beeld en gedaan te krijgen. Tegelijkertijd schakelt het makkelijk. Het geeft veel energie als het dan lukt”, stelt Geurts.
Geurts heeft een duidelijke visie op de marketing en communicatie voor het bedrijf: “Je kunt pas impact maken als je écht verbinding voelt met het bedrijf waarvoor je werkt en met de mensen die er werken. Dan weet je waar het bedrijf voor staat, dat biedt houvast voor de keuzes die je maakt. Pas dan kun je de juiste externe partners – tekstschrijvers, vormgevers, fotografen et cetera – goed briefen, de juiste urgentie meegeven en zorgen dat zij snappen wat de impact moet zijn.” Hoe Geurts dat gevoel, die visie vasthoudt? “Door mezelf open te stellen en in contact te blijven met relevante stakeholders: met de juiste mensen praten, te luisteren waar de behoefte ligt en daarop in te spelen.” De rode draad staat op papier, maar een communicatieboodschap krijgt pas betekenis als de ontvanger begrijpt wat dit voor hem betekent. “Als communicatiemanager maak ik verbinding tussen mensen die van belang zijn voor het succes van Sif. De impact van onze communicatie-inspanningen in combinatie met de bijdrage die Sif levert aan de wereldwijde energietransitie geeft veel voldoening.”