Publicatie: Radicaal eerlijke communicatie tip in alle communicatie

“Limburgse ziekenhuizen luiden alarmbel: code zwart dreigt door toestroom coronapatiënten.” Het is één van de pushmeldingen die Nu.nl geeft op dinsdag 9 november. Die ochtend stuurt Stef Petit met zijn collega’s een brandbrief aan de minister over een versnelde inzet van de boosterprik en aanvullende coronamaatregelen. ’s Middags spreekt hij NOS en RTL, later die dag volgt Op1. Tussendoor vertelt Petit over de communicatieaanpak van het Zuyderland Medisch Centrum (28 locaties, 10.000 medewerkers en 3.000 vrijwilligers), waar hij sinds zes jaar communicatiemanager is. Zijn aanpak wordt geroemd. Door andere ziekenhuizen, door huisartsen in de regio en door communicatieprofessionals: Petit won begin november tijdens PubCom21 (het Nationaal Congres Publieke Communicatie) de Galjaardprijs én de publieksprijs. Waarom kiest Petit voor ‘radicaal eerlijke, belevende crisiscommunicatie’ en wat kunnen wij van hem leren? Katja interviewde de winnaar en schreef een artikel voor vakblad C.

Radicaal eerlijke, belevende communicatie, dat is waar Petit met zijn team – slechts twaalf professionals – naar streeft. Menselijke, persoonlijke communicatie, het kwetsbare verhaal verteld door de expert in kwestie en de bijbehorende emotie durven tonen; dát is volgens Petit radicaal eerlijk. “Als je het authentieke verhaal vertelt en daar het juiste beeld en de juiste emotie bij toont, pakken mensen je boodschap sneller en beter op. Denk vanuit de ontvanger, niet vanuit je eigen organisatie”, stelt Petit. “De eerste beelden van COVID-19 uit Italië vertelden mij dat dit virus wel eens lang kan duren. Dat betekent: mensen meekrijgen in je aanpak om begrip te krijgen en te houden”, vertelt Petit.

“Onze crisiscommunicatiestrategie bestaat naast ‘radicaal eerlijk en belevend’ uit consequente communicatie: op alle niveaus van de organisatie, van Raad van Bestuur tot verpleegkundigen en vrijwilligers. Intern en extern, online en offline. In een crisis hebben mensen een grote ‘honger’ naar eerlijke, duidelijke en frequente informatie. Is dat er niet, dan maakt iedereen zijn eigen verhaal. Tekst zorgt ook voor eigen interpretatie, dus verspreidden we iedere dag een video-update vanuit de Raad van Bestuur.” Zuyderland deelt alles in die updates, van tekorten aan mondmaskers tot ambulances die 1,5 uur rondrijden op zoek naar een beschikbaar bed. Inclusief de emoties van medewerkers en patiënten.

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

Gratis inhaakkalender 2024 voor de bouw- en infrasector

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie