Tussen Heerlen en Landgraaf verdubbelt Swietelsky Rail Benelux het spoor over een lengte van circa drie kilometer. De spoorverdubbeling maakt een tweede grensoverschrijdende treinverbinding met Aken (Duitsland) mogelijk. Daarmee wordt het voor bewoners van de grensstreek aantrekkelijker om over de grens te wonen, werken, studeren of winkelen. ProRail is opdrachtgever voor de spoorverdubbeling, die in 2021 en 2022 gerealiseerd wordt. Db-m verzorgt de omgevingscommunicatie vanaf ontwerpfase tot aan ingebruikname.
Spoorverdubbeling
Het project bestaat niet alleen uit de aanleg van extra spoor. Swietelsky Rail Benelux past ook de bestaande emplacementen van Heerlen en Landgraaf aan, bouwt twee nieuwe viaducten en past bestaande viaducten aan. Om deze werkzaamheden uit te voeren zijn verschillende buitendienststellingen gepland, waaronder een negenweekse buitendienststelling in het voorjaar van 2022.
Omgevingscommunicatie
Eén van de doelstellingen van het project is minimale omgevingshinder. Communicatie speelt daar een belangrijke rol in. Db-m verzorgt namens Swietelsky Rail Benelux de omgevingscommunicatie voor het project, op zowel strategisch, tactisch als uitvoerend vlak, vanaf ontwerpfase tot aan de ingebruikname. Daarnaast heeft de aannemer db-m gevraagd bij te dragen aan de profilering binnen Nederland.