Het ging centimeter voor centimeter, maar afgelopen weekend is het eerste van drie spoordekken voor het Haags Startstation Erasmuslijn op zijn plek tegen station Den Haag Centraal gelegd. En dat ging zelfs sneller dan gedacht. Ze waren een halve dag eerder klaar. Het was namelijk technisch weer, zoals dat heet. Mooi weer om lekker bij te klussen dus.
Spoordek als basis
Het spoordek is de basis voor het nieuwe start- en eindstation van de Randstadrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam-Slinge. Aannemer BAM bouwde het spoordek de afgelopen maanden op een tijdelijke bouwlocatie op 150 meter van het station. Vandaaruit moest het 88 meter lange dek naar zijn eindbestemming bij Den Haag Centraal gebracht worden. Staalleverancier Iemants en de hijsspecialisten van Mammoet hielpen het geheel dit weekeinde te plaatsen.
Lanceren
Een spoordek van 800.000 kilo verplaats je niet zomaar. Het dek is over de pijlers waar straks de nieuwe railverbinding overheen gaat naar zijn definitieve plek geschoven. Dat gebeurde door middel van de lanceermethode, het zogeheten ‘launch-systeem.’ Dit systeem bestaat uit vijzels en een ‘push/pull-unit’ (horizontale vijzels). Deze vijzels waren op het tijdelijke werkplatform en op de kolommen gemonteerd. Stukje bij beetje schoven deze vijzels het spoordek richting de stationshal. Om te voorkomen dat het spoordek doorboog, was er op het Prins Bernhardviaduct een tijdelijke ondersteuning aangebracht.
Tribune
Het verplaatsen van zo’n enorm object trekt voor bekijks. Afgelopen weekend was daarom een speciale tribune gebouwd voor belangstellenden. Zo konden zij het verplaatsen van het spoordek volgen vanaf de eerste rang. En daar werd gretig gebruik van gemaakt. Er zijn naar schatting zeker duizend toeschouwers geweest.
Opdracht
De Gemeente Den Haag heeft ProRail gevraagd de bouw van de nieuwe halte op zich te nemen. Aannemer BAM bouwt de nieuwe verbinding die is ontworpen door Architectenbureau Zwarts & Jansma uit Amsterdam. De bouw van de HSE heeft een aanneemsom van 41 miljoen euro en moet in de zomer van 2016 opgeleverd zijn.
Bron: ProRail
Foto: Stefan Verkerk