Kennis delen: 4 argumenten om het niet te doen

Kennis delen: 4 argumenten om het niet te doen

Kennisdelen, het toverwoord van de laatste jaren. Maar is het wel verstandig om jouw specifieke kennis zomaar het wereldwijde web op te slingeren? Wat als de concurrent met joúw opgedane ervaringen zíjn diensten verbetert? Wat als een klant wegloopt omdat jouw mening hem niet aanstaat? Het zijn vragen die ik als communicatieadviseur vaak krijg als ik een bedrijf adviseer kennisdeling onderdeel te maken van hun communicatiestrategie. Hebben ze gelijk? Ik geef je 4 argumenten om vooral géén kennis te delen.

1. Je wilt niet dat je concurrent er met jouw idee vandoor gaat

Stel, je bent met een ontwikkeling bezig. Groot of klein, dat maakt niet uit. Een efficiëntere bouwmethode of een optimalisatie van het bouwproces. Zolang jij met niemand je kennis en ervaringen wilt delen, kan de concurrent niets met jouw innovatieve idee. En dat is mooi, want zo kan hij ook je klanten niet bij je wegkapen. Top toch?

Niet helemaal, want zolang jij niets deelt, weet ook je potentiële klant, opdrachtgever of samenwerkingspartner niet dat jij met hele mooie dingen bezig bent. Grote kans dus dat hij toch naar je concurrent loopt, omdat die wél zijn kennis en ervaringen deelt. Waar die potentiële opdrachtgever wél weet wat hij in huis haalt. Iedereen zoekt eerst naar ervaringen van anderen, wil gevoel krijgen bij het bedrijf waar hij mee in zee gaat. Zeker als je de langdurige samenwerking van een bouwproject aangaat.

2. Je bent superbescheiden

Je draait al een tijdje proef met die nieuwe bouwmethode of dat verbeterde bouwproces. Je evalueert en stuurt bij, zodat jouw aanpak nog beter wordt. Je bent trots op die aanpak, trots op je medewerkers. Maar…je bent ook superbescheiden, dus je blaast je succes niet online van de toren. Stel je voor dat jouw (potentiële) opdrachtgevers je arrogant vinden!

Geloof me, dat vinden ze niet. Die opdrachtgever vindt het juist fijn om te zien dat jij je ontwikkelt, dat je verstand hebt van zaken en dat je je dienstverlening steeds blijft verbeteren. Want daarmee sluiten jouw diensten nog beter aan bij zijn vraag, en dat draagt ook bij aan zijn succes. Door je kennis en ervaringen te delen, lever je bewijs van jouw expertise, en dat wekt vertrouwen. Doe je dat als eerste? Dan wordt je gezien als de expert op dat gebied en loop je altijd een stap voor op je concurrent. Én je bent onderscheidend.

3. De bouwsector zit niet te wachten op innovatieve ideeën

Je bent vooruitstrevend, ambitieus en ondernemend én je hebt dat briljante idee. Maar dan? De bouwsector is conservatief, niemand zit te wachten op jouw innovatieve ideeën. Of toch wel?

Niemand vindt graag het wiel opnieuw uit. Iedereen borduurt graag voort op wat al is bedacht. Door met zijn allen onze kennis en ervaringen te delen, zorgen we er samen voor dat de bouw- en infrasector groeit, vooruit komt en innoveert. Door onze visie online te delen, zetten we anderen aan het denken en sporen we collega’s aan voor andere, nieuwe bouwmethoden te kiezen, het proces efficiënter in te richten of een vernieuwde contractvorm te gebruiken. En van een betere, efficiëntere en innovatievere sector hebben we allemaal profijt. Ook jij!

4. Je klantenkring is groot genoeg

Door je kennis, ervaring of mening structureel online te delen, word je beter vindbaar. Je bereik groeit en je bereikt meer potentiële opdrachtgevers. Als diezelfde opdrachtgever zich met jou en je bedrijf kan identificeren, gaat hij graag met jou in zee bij een volgend bouwproject. Dat is niet je bedoeling, want je hebt al genoeg klanten. Toch? 😉

Waardevermeerdering

Wat is jouw kennis waard als jij de enige bent die erover beschikt? Als je jouw kennis kunt koppelen – bijvoorbeeld online via je website en sociale media – aan die van collega’s of betrokken partijen van jouw project, wordt ook jouw kennis direct meer waard. Oftewel: jouw idee wordt nog beter, sterker. Samen zorgen we voor kennisvermeerdering en daarmee een betere prestatie. Daar is niet alleen je opdrachtgever blij mee, maar ook de eindgebruiker, én de hele sector. Oftewel: vermenigvuldig door te delen!

Vermenigvuldigen door te delen

P.S. Wees niet bang dat potentiële klanten hard weglopen als ze jouw, in hun ogen afwijkende, mening lezen. Dan zijn jullie wellicht geen goede match, of sluit vraag en aanbod nog niet helemaal goed op elkaar aan. Aan beide kun je wat doen. Wees gewoon jezelf, deel waar je mee bezig bent, wat je opvalt, wat jouw oplossing is of waar je je over verwonderd. Daarmee bereik je echt het meest.

Interessant artikel? Delen mag!

downloads

Met wie krijg je te maken tijdens je project?

9 contentrubrieken die je kunt gebruiken voor je projectsite

Gratis inhaakkalender 2024 voor de bouw- en infrasector

onze diensten

Meer informatie?

Neem contact op met ons voor meer informatie